perjantai 22. tammikuuta 2010

Font Romeu calling

Ensimmäinen viikko Eurocontrolin lennonjohtajakoulutuksen ensimmäisestä vaiheesta täällä ENAC:ssa Toulousessa on nyt takana. Paikkaan tottui yllättävän nopeasti ja hallinnollisten asioiden väistyttyä taka-alalle pääsi itse koulutuskin hyvään alkuun. Koulutusmateriaalia kertyi ensimmäisen viikon aikana hyvä pino, yritän laittaa kuvan myöhemmin nähtäville. Eilen ohjelmassa oli mm. meteorologiaa ja aerodynamiikkaa, koululla on jopa oma pienikokoinen tuulitunnelli. Opetus on ollut todella selkeää ja perusteellista. Uskallankin väittää jo nyt, että monissa lentämiseenkin liittyvissä asioissa mennään yksityislentäjäkoulutusta syvemmälle. Tänään aamupäivä kului ilmailulain ja urheilun merkeissä, tosin nyt vasta esiteltiin paikallisia liikuntamahdollisuuksia. Lukujärjestykseenkin kuuluu 2h liikuntaa perjantaisin, koulun alueella on tuntien aikana mahdollista tavallisten sali-/ulkokenttälajien lisäksi mm. pelata tennistä, pöytätennistä ja seinäkiipeillä.

Eilen illalla käväisin keskustassa parissa kaupassa ja postissa. Tultuani takaisin koululle olin aikeissa mennä pelaamaan futsalia kavereiden kanssa, mutta eksyinkin avustavaksi erotuomariksi yliopistoliigan jalkapallo-otteluun. Juttelin valmentajien ja tuomarin kanssa tuomarointimahdollisuuksistani täällä ja ilmeisesti otteluiden viheltämisiä on jatkossa hyvinkin järjestettävissä. Pitääkin kohta tilailla tuomarivarusteet kotoa...

Alkuillasta lähdemme muutaman opettajan ja ranskalaisen kurssilaisen kanssa Pyreneille Font Romeu'hun laskettelemaan, katselemaan paikkoja yms. Ajattelimme muutaman muun samantasoisen (perusteet tietävän, mutta vähän lasketelleen) kanssa vuokrata opettajan ainakin aluksi, jotta pääsisimme heti isompien rinteiden kuvioista kiinni.

Tänään kuulimme mielenkiintoisen tositapahtumaesimerkin kielitaidon, fraseologian ja viestin sisällön ymmärtämisen tärkeydestä ilmailussa. Ranskalaisella aluelennonjohtajalla oli kymmenisen konetta johdettavanaan, joista yksi puhui jaksolla ranskaa. Kyseisen koneen galleyssa syttyi pieni tulipalo ja lentäjä vaihtoi kielen englantiin: "XXX, fire on board." Kuuluvuus oli kuitenkin huono ja lennonjohtaja ei saanut kutsusta eikä sanomasta oikein selvää ja yritti saada vahvistusta: "Station calling, say again." Koneen lentäjät olivat laittaneet happinaamarit päälle, mutta jostakin syystä radioyhteys niiden kautta ei pelannut. Koneeseen ei siis enää saatu yhteyttä. Toinen jaksolla ollut kone oli ollut kuulevinaan sanoman ja halusi auttaa lennonjohtoa: "yyy, I think xxx reported five men on board." Koska yhteyttä ei enää ollut ja lähetetty sanoma oli epäselvä, tulkinta five men on board pysyi päällimmäisenä ja alettiin epäillä kaappausta. Samalla kone aloitti käännöksen kohti lähtökenttäänsä (Toulouse) ja pahimmat epäilyt alkoivat saada vahvistusta. Oltiinko konetta lentämässä 9/11 tavoin jotakin rakennusta päin? Paikalle hälytettiin hävittäjät, pääministeriin otettiin yhteyttä jne. Kone laskeutui kaikessa hiljaisuudessa Toulousen kentälle ja pysähtyi kiitotielle. Palomiehet olivat hetkessä koneen ympärillä, mutta ovia ei avattu eikä koneeseen edelleenkään saatu yhteyttä. Kapteeni oli poistunut ohjaamosta varmistamaan palon sammumisen. Lopulta poliisin erikoisjoukot suorittivat rynnäkön koneeseen, jossa kaikki oli pientä, jo sammunutta, tulipaloa lukuunottamatta kunnossa. Vaikkakin jatkotoimintaankin sisältyi paljon yksittäisiä virheitä, sai tämä kaikki siis alkunsa epäselvästä radiosanomasta..

Ei kommentteja: