tiistai 26. tammikuuta 2010

Beluga

Hello,

viikonlopun jälkeen on jo ehtinyt olla pari päivää tiukkaa opiskelua. Maanantaina 8-18.15 ja tänään tiistaina 8-17.15. Ensimmäiset todelliset kieliongelmat tuntuivat astuvan kuvioihin mukaan navigoinnin oppitunneilla opettajan puhuessa epäselvää englannin ja ranskan sekoitusta, joka onneksi parani tunnin loppua kohden. Muuten opettajien englanti on ollut hyvinkin ymmärrettävää, aksentteja on totta kai monenlaisia, mutta selvän on tähän asti aina saanut.

Eilen oli illalla vuorossa futsalia ja ryhmämme toinen loukkaantumistapaus - georgialainen David sai kätensä väliin erittäin kovaan laukaukseen ja nyt käsi on siteessä. Onneksi ei sentään murtuneena. Viime viikon loppupuolella manchesterilainen Oliver puolestaan leikkasi käteensä veitsellä tikkien arvoisen haavan.

Koulunkäyntiä värittää Toulouse Blagnacin lentokentän liikenne, mm. Airbus 300-600ST, tuttavallisemmin Beluga, on hyvin yleinen näky. Yli 17 metriä korkean Belugan ensilento tapahtui syyskuussa 1994 ja se suunniteltiin suurien rahtikuormien kuljettamiseen, pääasiassa Airbusin omien osien siirtämiseen paikkakunnalta toiselle. http://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_Beluga

Lennonjohtajan lupakirjan rakenne on pikku hiljaa tullut tutummaksi, eurocontrolilaisethan saavat kelpuutuksen vain ja ainoastaan aluelennonjohdon ACP- ja ACS/RAD-kelpparit, torniin ja lähestymislennonjohtoon ei siis tulevaisuudessa ilman perinpohjaista koulutusta ole asiaa.

Ei kommentteja: