tiistai 16. maaliskuuta 2010

Iltapäivään lämpimään

Aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta ja lämpömittari näyttää kuuttatoista astetta täällä Toulousessa. Huomiseksi on ennustettu vielä lämpimämpää, joten kahdenkympin raja menee toivottavasti piakkoin rikki. PPL-koulutuksen aikana en päässyt lentämään kertaakaan kunnon kesäolosuhteissa, vaan olosuhteet vaihtelivat kirkkaan syyssään ja harmaan talvisään välillä. Kunnon kesäkelejä ja huonompaa suorituskykyä luvassa siis täällä - heti huomenna!

Tänään aloitimme varsinaisen valmistautumisen simulaattorikoulutukseen opettelemalla Euroopan kenttien ICAO-koodeja, pitäähän sitä tietää, mihin päin johdettava kone on menossa. Lennonjohtoliuskassa lähtö- ja tulokenttä ilmaistaan nelikirjaimisin koodein, joka sitten pitää osata tulkita - lähistön kenttien osalta tietenkin tarkasti, mutta muiden osalta lähinnä maan suhteen. Ensimmäinen kirjain osoittaa käytännössä maantieteellisen alueen, toinen maan ja kolmas sekä neljäs lentokentän. Ranskan tapauksessa kolmas kirjain kertoo maan sisäisen alueen ja neljäs varsinaisen kentän. Toisten kenttien koodit tuntuvat hyvinkin järkeenkäyviltä, toisten eivät sitten ollenkaan. ICAO-koodi on siis eri asia, kuin matkustajille näkyvillä oleva kolmikirjaiminen IATA-koodi. USA:n IATA-koodeista on tosin helppo muokata ICAO-koodi, käytännössä tämä tapahtuu lisäämällä kirjain K kolmikirjaimisen koodin eteen. Esim. JFK -> KJFK.

Lyhyenä esimerkkinä ICAO-koodeista voisi ottaa vaikkapa lennon Helsingistä Amsterdamin kautta Toulouseen. Helsinki-Vantaan koodi on EFHK, jossa E kuvastaa Pohjois-Eurooppaa, F Suomea (Finland) ja HK sitten Helsinki-Vantaan kenttää (HelsinKi, Helsinki-Malmi on EFHF, HelsingFors?? =D). Amsterdam Schiphol on EHAM (Pohjois-Eurooppa, Hollanti, AMsterdam) ja Toulouse-Blagnac taasen LFBO (Etelä-Eurooppa, Ranska, Bordeaux'n alue ja O sitten Toulouse-Blagnacin kenttä...).

Pitää vielä lisätä, että koodien läpikäyminen tietokonepohjaisesti oli melkoisen tylsää, sillä ohjelma toimi hitaasti ja tärkeimpien kenttien koodit ovat tulleet simulaattorin myötä jo vuosia sitten melkoisen tutuiksi. Pakko kuitenkin myöntää, että pari uuttakin joukosta löytyi.

Lukujärjestyksestä jo kertaalleen kadonnut perjantain meteorologian koe on ilmaantunut sinne takaisin, joten tämä ilta(päivä) pitäisikin varmaan viettää kirjan ääressä. Illan mestareiden liigan kamppailu Chelsea-Inter pitää kuitenkin todennäköisesti huolen siitä, ettei kirjaa tule kuitenkaan kulutettua liikaa.

Ei kommentteja: