tiistai 19. maaliskuuta 2013

Päivän työ

Airbus A330 ilmaantuu jaksolle nousussa 39 000 jalkaan. "Ehh, control... We would like to maintain 350." "Roger, maintain FL350." Parin selvityksen jälkeen kysäisen, miksi A330 halusi säilyttää selvästi aikaisempaa haluttua pintaa alemman. Savunhajua ohjaamossa. Jesh. Päivä alkaa hyvin. Kohta kuuluukin: "Request vectors to Amsterdam." Eipä siinä mitään, abouttia suuntaan 110 lentävä kone suunnalle 085, pikainen vilkaisu muuhun liikenteeseen. CC juttelee naapurisektorin johtajien kanssa, pieni herätys paikallaan. "Just to confirm, you want to DIVERT to Amsterdam due to smell of SMOKE in the cockpit?" Vastaus on myöntävä ja toisasiallinen tarkoitus saavutettu. CC herää ja siirtyy oman näyttönsä ääreen. Puhelintyö voi alkaa.

Diversionin tapahtuessa koordinoitavaa riittää. Ensin pitää tietenkin informoida seuraavaa sektoria, joka ei välttämättä tiedä kyseisestä lennosta yhtikäs mitään. Tilanne voi olla välillä kriittinen ja koordinoinnin tapahtua nopeasti. Nyt seuraava sektori on kuitenkin Maastrichtin sisäinen sektori, vieläpä samaa sektoriryhmää. Münsteriltä Sollingille tullut kone takaisin Münsterille. Not a big deal. Münster koordinoi homman Amsterdamin kanssa. Tällä kertaa helppoa, Amsterdamilla on kaikki tiedot kyseisestä koneesta. Lähtökenttä nimittäin Amsterdam. CC ilmoittaa lisäksi Tactical Supervisorille ja Lippen sotilaslennonjohdolle. Tactical Supervisor saapuu paikalle seuraamaan tilannetta. Lisäksi seuraavalle sektorille (tässä tapauksessa eräs Karlsruhen aluelennonjohdon sektori) pitää ilmoittaa, että automaattisesti aikaisemmin lähetetty arviosanoma peruutetaan - kone ei olekaan tulossa.

A330:n ollessa kääntymässä suunnalle 085 käsken sen jatkaa vasemman kautta kohti pistettä Norku ja saman tien vaihdan selvityksen pisteelle Artip. Tilanteen muuttuessa mahdollisesti kriittiseksi Amsterdam hyväksyy varmasti tämän oikaisun. Vielä pikainen kysymys jaksolla: "You want to declare an emergency?" Haluatko julistaa hätätilan. Tällöin koneella olisi täysi prioriteetti. Savun haju ohjaamossa voi tarkoittaa tulipaloa, jolloin tilanne voi eskaloitua supernopeasti. Hätätilaa ei kuitenkaan julisteta. Normaalisti tämä tapahtuu muuten Mayday-kutsulla. A330 käyttää Maydayn sijaan Pan Pania, joka tarkoitaa ongelmia kuitenkin olevan, mutta ilman välitöntä vaaraa ihmishengille taikka koneelle. Prioriteetti taattu anyway. CC kertoo tilanteen Münsterin kavereille ja hihkaisen vielä varmuudeksi, ovatko he valmiita ottamaan koneen jaksolleen. Khyllä. "Contact Maastricht 133.215." Päivä on aluillaan. EDIT: http://avherald.com/h?article=45f6c7ec&opt=0


Mitäpä muuta? Tauon jälkeen istuskelen SCC:nä (Solling Coordinator), kun Münchenistä Kauko-Itään lähtenyt kone haluaa palata Müncheniin. Sairaskohtaus koneessa. Kone on jo Tanskan ilmatilassa. Ilmeisesti ei siis kovin paha sairaskohtaus. Kaksi erikoistilannetta päivän aikana. Yleensä näitä ei tule eteen juuri koskaan. Suunnitelma ja suunta kuitenkin vaihtuvat, destination Amsterdam. Näin ollen kone ei koskaan tule Sollingin jaksolle. Eikä Cellenkään, vaan pysyttelee DeCo-sektoriryhmän hallussa. Holstein. Jever. Ja sitten alas. Aikaisin. Ilmeisesti polttoainetta halutaan kuluttaa, muuten kone olisi liian painava laskuun.

Ja kun kerran vauhtiin on päästy. Sama päivä. Viimeinen tunti. SEC (Solling Executive). "Jaakko, Frankfurt doesn't accept any inbounds. Bad weather." Totta kai jaksolla kaksi Frankfurtin saapujaa. "You kidding me?" "No. We have to hold them." Yläilmatilassa lennetään odotuskuvioita erittäin harvoin. Niin harvoin, etten ole simulaattorin ulkopuolella joutunut kertaakaan antamaan holdia. Kerta se on ensimmäinenkin. "Lufthansa and SAS, I have some bad news for you. Expect some delay and holding, Frankfurt can't accept any inbounds at the moment due to bad weather." Kummatkin kuittaavat. Holdausohjeet. Mitä pitikään kertoa? Yhtään julkaistua odotuskuviota ei tietenkään ole, eli vaikeimman kautta mennään.

Julkaistuun kuvioon kone on helppo käskeä. "Hold at (julkistetun odotuskuvion piste), Flight level xxx." Nyt mennään pidemmän kaavan mukaan. "Lufthansa, hold at Alosi, Flight Level 330. Inbound track 190, right hand turns, two minute legs." Sisäänlentosuunta siis 190, käännökset oikealle ja "ulkosuoran" pituus kaksi minuuttia. Nämä tiedot pilotit naputtelevat lentotietokoneeseensa ja autopilotti lentää tarvittaessa vaaditun kuvion.

Langenin aluelennonjohto soittaa ja antaa luvan jatkaa Lufthansaa eteenpäin. Näinpä holdingia ei tarvita. "Lufthansa, Frankfurt can take you in - continue to Rimet and descend FL250 to be level by Rimet."

Holdausohjeet SAS:lle. Tukholmasta Frankfurtiin matkalla oleva SAS kyseenalaistaa koko jutun. Kertoivat tarkastaneet sään ja kertoivat sen olevan Frankissa hyvän. Onneksi Tactical Supervisor tulee juuri sillä hetkellä paikalle ja kertoo jutelleensa Langenin superin kanssa tilanteesta. Rintama on matkalla itään, mutta paralleelilähestymisiä (koneita samanaikaisesti alas rinnakkaisille kiitoteille) ei voida vielä käyttää. Saapuvaa liikennettä on paljon, eikä sitä kaikkea pystytä käsittelemään. Välitän tiedon SAS:lle, joka ymmärtää tilanteen.

SAS on juuri liittymässä odotuskuvioon, kun pelastava soitto tulee. Onneksi olen ottanut konetta alaspäin pinnalta 390 pinnalle 330, ylimääräisiä kierroksia ei tarvita. Kohti Rimetiä, pinnalle 250 ja yhteys Langeniin 124.425. Sorry 'bout the inconvenience, ha det så bra, hej då!" Ilmeisesti ruotsiaksentti on vakuuttava, sillä ymmärrystä ja kiitosta onkin sitten tarjolla på svenska.

Edessä kaksi (ansaittua) vapaapäivää.

Ei kommentteja: