torstai 14. maaliskuuta 2013

Iltaruuhkaa

Tammikuun lopulla sain myös Hannover East-kelpparit, eli kelpuutuksen johtaa sektoriryhmän itäisiä sektoreita, nimeltään Celle ja Solling. Sektorit ovat täysin Saksan ilmatilassa ja sen kautta kulkee paljon liikennettä mm. seuraaville/seuraavilta kentiltä: Frankfurt, Berliini, Hampuri, Bremen, Hannover... Solling on kooltaan pieni sektori, liikennettä ei pysty suunnittelemaan yhtä paljon etukäteen, kuin esimerkiksi yhdistetyn Ruhr-Münster- sektorin liikennettä. Mulle se sopii hyvin, sillä ratkon mielelläni ongelmia niiden tullessa, enkä mieti mitä mahtaa tapahtuakaan parinkymmenen minuutin päästä, jos selvitänkin koneen pinnalle 370 pinnan 350 sijaan.

Talvi on yleisesti ottaen hiljaisempaa aikaa, kuin kesä. Onneksi ruuhkapiikkejäkin sattuu väliin, muuten voisi tylsyys iskeä. Eilen oli mukava johtaa pientä iltaruuhkaa, pitkästä aikaa jakso hetken aivan tukossa koneiden tehdessä avauskutsuja samanaikaisesti. Hannoverista luoteeseen lähtenyt FlyBen lento (kutsutunnus Jersey) osui sopivasti Amsterdamista ja Düsseldorfista lähteneiden koneiden sekamelskaan. CC antaa puhelimitse Bremenin aluelennonjohdolle luvan selvittää kone pinnalle 280 kohti Rekkenin VOR:ia (RKN). Tämä saa sen sopivasti pois kahden Amsterdamista itään suuntaavan nousijan edestä. Jerseyn tehdessä avauskutsun pystyn jatkamaan sen nousua pinnalle 300 Düsseldorfista pohjoiseen suuntaavan koneen alapuolella. Pian tämän jälkeen selvitys kohti luodetta reittipisteelle Ravlo ja pinnalle 340. Amsterdamista lähtenyt kone pyyhältää sen yläpuolelle pinnalle 370. Jersey (Embraer E170) pyytää pintaa 360. Hyvältä näyttää: "Climb FL360." Amsterdamista itään päin, pisteelle SUI suuntaava KLM:n kone ilmoittatuu radiojaksolle nousussa pinnalle 250. Selvitys pinnalle 350. Uskon Jerseyn ehtivän ajoissa pinnalle 360 tarjoten vaaditut tuhat jalkaa koneiden välille. Kuinka ollakkaan, KLM:n 737 nousee totutun rivakkaan tahtiin, mutta Jersey tuntuu kuolevan pintojen 350 ja 360 välille. "Jersey, gimme 500 feet per minute or more until level 360." "Ahh, we'll try our best." Inhoan tuota vastausta. Kertoo, etteivät lentäjätkään tiedä, onko tuo mahdollista vai ei. Ilmeisesti Emppu on tänä iltana painava. Tilanteen nopea analysointi.. Mikäli koneet jatkaisivat näin, maantieteellinen porrastus olisi hieman päälle merimaili ja vertikaalinen.. Noh, jotakin 500 ja 1000 jalan väliltä. Jaksolla on parikymmentä konetta. KLM läpäisee juuri pinnan 330. Ei riskejä: "KLM, stop climb FL340." Takaisinluku. Homma vedetty varman päälle, mutta näin jää aikaa keskittyä muuhunkin liikenteeseen.

Ei kommentteja: