tiistai 18. lokakuuta 2011

Urheiluselostaja

Olo on kuin urheiluselostajalla. Viimeinen 1.5 tuntia tuli puhuttua enemmän tai vähemmän putkeen. Tänään sattui siis olemaan yksi edellisessä postissani mainitsemistani kiireisistä päivistä.

Millä kiireistä johtamishetkeä pystyisi sitten oikein kuvaamaan? Tänään sattui ilmatilaan oikein hyvä esimerkki, Ryanairin lento kaakkoon päin. Edellinen sektori lähettää koneen seuraavalle radiojaksolle hieman ennen sektorin rajaa: "Contact Maastricht 133.215." Kone kuittaa tämän ja ottaa yhteyden seuraavaan sektoriin: "Maastricht, Ryanair xxx flight level 370." Tässä tapauksessa ensimmäinen osa toteutui. Kone oli lentänyt meidän sektorilla jo lähes kymmenen minuuttia ja kuunnellut yhtäjaksoista puhetta, kun tarvitsin sen ääneen: "Ryanair xxx, you with me?" "Ryanair xxx, affirm, level 370." "Identified, contact Maastricht 131.380..."

Muun liikenteen takia tällä yhdellä ei ollut aikaa ilmoittautua sisään, se vain kuunteli, odotti tilaisuutta ja vastasi kutsuessani sitä sopivan välin auettua. Parempi odottaa eikä tunkea väkisin väliin, lennonjohto kyllä kutsuu tarvittaessa.

Niin, tämä siis vuoron viimeisellä tunnilla. Aikaisemmin soppaan mahtui mm. Amsterdamin saapuvia ja lähteviä "häiritsevä" lentopinnalla 260 hitaasti lentävä kone, radiojakso oli tukossa viitisen minuuttia koneen blokattua sen vahingossa, testilento Düsseldorfista Düsseldorfiin, sotilaslentosuunnitelmalla lentävä kone vaihtoi siviilisuunnitelmaan jne. jne. Varsin kiireinen ja tapahtumarikas päivä siis.

Nyt edessä lyhyet yöunet ja aamulla takaisin klo 7:00... Tavallisesti vuoron välissä pitää olla 12 h, mutta omalla suostumuksella sen voi vähentää kymmeneen. Tänään vuoro loppui klo 21.

Ei kommentteja: