maanantai 17. lokakuuta 2011

Cancel the good morning

Ilmailuihmiset varmasti tietävät jutun KLM:n koneesta myöhästymisistä kärsivässä Frankfurtissa. Juttuhan päättyy lopulta hyvän huomenen peruutukseen, niin hullusti ovat asiat.



Aina ilmailuradioliikennettä skannerilla milloin missäkin kuunnellessani vannoin mielessäni, että tervehtisin aina lennonjohtajaa/lentäjiä ja vieläpä mahdollisimman paljon vastaanottavan osapuolen omalla kielellä. Hyvin usein tämä onnistuukin ja on kiva kuulla puhekumppanin ilahtunut vastaus. Varsinkin italialaiset, venäläiset ja ranskalaiset tuntuvat arvostavan omankielistä tervehdystä.

Olen kuitenkin joutunut huomaamaan, että välillä aikaa tervehdyksille ei yksinkertaisesti ole. Tehtävää on liikaa ja radioliikenne on supistettava minimiin. Selvitykset annetaan mahdollisimman lyhyinä ja selvinä vaikkakin lennot joutuisivat optimiprofiilistaan luopumaankin. Esimerkiksi "When ready, descend FL260, Norku FL280 or below" lyhenee kätevästi: "Descend FL260, level Norku." Näin Norkun kohdalla ollaan sitten hieman tarvittavaa matalammalla, mutta lyhyemmän selvityksen ja takaisinluvun ansiosta on taas säästetty sekunti pari.



Lennonjohtajan tulee myös hallita omaa radiojaksoaan. Laskeutuvien koneiden pitää olla määrätyllä korkeudella määrätyssä paikassa ja tämä on tärkeysjärjestyksessä heti toisena turvallisuuden jälkeen. Vaikka nousevat koneet joutuisivatkin kärsimään alemmilla pinnoilla hetkisen kauemmin. Tavallisesti löytyy aina hyvä kompromissiratkaisu ja monesti vektorit (tutkalla suuntien käskeminen) sallivat laskevan koneen laskeutuvan ja nousevan koneen nousevan yhtäjaksoisesti.



Mikäli joku pitää saada aloittamaan laskeutuminen täsmälleen tietyllä hetkellä muun liikenteen takia, on hyvä "blokata" radiojakso uusien tulijoiden osalta hetkeksi. Tämä onnistuu kätevästi hoitamalla ei-niin-tärkeitä asioita pois päiväjärjestyksestä, eli lähettämällä koneita seuraavalle sektorille, antamalla oikaisuja jne.. Kunnes sitten oikea-aikainen selvitys laskeutuvalle koneelle annetaan.



Jakson ollessa erittäin kiireinen lennonjohtaja joutuu jopa joskus kutsumaan uutta tulijaa ensin, kun häntä tarvitaan ääneen. Tällainen odotuttaminen on monesti tarkoituksellista ja uudelle jaksolle ei kannata tunkea väkisin sisään, mikäli siellä on jatkuva puhe päällä. Tavallisesti koneet luovutetaan seuraavalle sektorille porrastettuina; mitään välitöntä johtamisen tarvetta ei normaalitilanteessa pitäisi olla.



Miltä todellinen kiire taivaalla sitten näyttää? Amsterdamin torni päätti lähettää ruuhkaisan päivän jälkeen todisteen Maastrichtiin. Kuvassa siis Maastrichtin liikennettä viime perjantailta Amsterdamin tornista nähtynä. Valitettavasti ko. hetken tutkakuvaa ei ole saatavissa näytille...
















Niin, alun tarinaan palatakseni:




PILOT: Good morning, Frankfurt ground, KLM 242 request start up and push back, please.




GROUND: KLM 242 expect start up in two hours.




PILOT: Please confirm, two hours delay?




GROUND: Affirmative.




PILOT: In that case, cancel the good morning!

Ei kommentteja: