tiistai 24. kesäkuuta 2008

Juhannusseikkailu 2008




Perinteinen juhannuksenvietto katkesi kertaheitolla, kun edessä oli matka Kauhavan Lentäjien juhannus-tapahtumaan inttikaverin, Joonas Häkkisen, kanssa. Matka tehtiin - totta kai - lentäen. Perjantaina klo 7.30 hyppäsin Helsingistä Tampereelle lähteneeseen junaan. Kelin suhteen oli ollut koko ajan hieman epäselvyyksiä ja fcaa.foreca.com -sivustoa seurattiinkin puolin ja toisin ahkerasti. Aamu näytti hieman paremmalta kuin aikaisemmin suunniteltu alkuiltapäivän lähtö, joten tämä sitten ajoi minut niinkin aikaiseen kuin 7.30 junaan.

Junan saavuttua Tampereen asemalle siirryimme autolla Pirkkalaan, jossa kävimme tarkastamassa vielä sen hetkiset säät. Häkkinen oli jättänyt lentosuunnitelman jo aikaisemmin aamusta. Kaiken näyttäessä hyvältä Pirkkala-Kauhava -lentoa ajatellen tankkasimme koneen ja nousimme ilmaan (koneena siis Cessna C150 OH-CTW). Menomatka Kauhavalle sujui hyvin, sää oli tarpeeksi hyvä lennon viemiseksi perille saakka.

Kauhavalla istuimme n. tunnin paikallisessa sotilaskodissa odotellen porttien aukeamista, joka tapahtui siis klo 14.00. Näytökset jatkuivat pitkälle puoleen yöhön, taivaalla kävivät mm. Midnight Hawks, Russian Knights, F-18C, Fouga, An-2... Finnairin A319 OH-LVA kävi tekemässä myös paikallislentoja, joiden tuotto laitettiin suoraan hyväntekeväisyyteen.

Paluu olikin hieman ongelmaisempi. Sää tarjosi kuitenkin mahdollisuuden, ja niinpä päätimme suunnata kohti Pirkkalaa kellon näyttäessä hieman jälkeen kahta aamuyöllä. Lennon alku sujui hyvin, mutta sitten eteen alkoi muodostua kohtuu tiivistä usvapilveä. Yritimme hetken aikaa jatkaa kohti määränpäätä, mutta lopulta keli meni niin tukkoon, ettei turvallisesta jatkamisesta ollut puhettakaan. Edessä oli 180 asteen kaarto ja paluu Kauhavalle. Kauhavan torni kiittelikin meitä hyvästä ja ennenkaikkea turvallisesta ratkaisusta.

Kävelimme Kauhavan keskustaan, jossa nukuimme motellissa Häkkisen / FSN-tuttujen solussa kolmisen tuntia ja paluuta lähdimme yrittämään aamusta uudelleen. Kello näytti kahdeksaa. Ilmassa hieman yhdeksän jälkeen. Paikallisen ilmailukerhon kaksikko auttoi meitä lähdön kanssa hyvin, pääsimme siviiliplatalle sisään ja saimme säätiedot sekä tarkastimme vielä Seinäjoen kentän aukiolon. Viimeistä päivää ennen remonttia... Nooo, suunta Seinäjoelle tankkausta varten. Täysillä tankeilla oli huomattavasti parempi lähteä yrittämään Pirkkalaan. Säärintamat kulkivat, kuten olimme päätelleetkin ja pääsimme livahtamaan Poriin, jossa kävimme laskussa. Pori on huomattavasti lähempänä Pirkkalaa kuin Seinäjoki ja kulkuyhteydet ovat reippaasti paremmat. Tällä halusimme varmistella koneen helppoa saatavuutta, vaikka lentokone jouduttaisiinkin jättämään sään vuoksi Poriin. No, muutamat puhelut ja Communicatorin tutkiskelu vakuuttivat meidät siitä, että Pirkkalassa riehunut ukkonen oli ohi ja pääsimme aloittamaan reissun viimeisen legin EFPO-EFTP. Kaikki sujui hyvin, sadekuuroja näkyi ympärillä mutta kohdalle ei pahempia osunut. Yhteys Pirkkalan torniin ja pääsimme vielä laskuun Finncommin ATR:n nokan edestä ;) Hieno, erilainen juhannus oli päätöksessään. Vielä junamatka kotiin ja illan EM-jalkapallo-ottelun jälkeen väsyneenä nukkumaan.

Intin aikana on tullut nähtyä Suomea varmaan laajemmin kuin aikaisemmin yhteensä :)

Ei kommentteja: