maanantai 17. kesäkuuta 2013

Yötaivas

Euroopan aamuöinen taivas on tyhjä. Rahtikoneet hallitsevat sitä. UPS ja Quality nousevat käytetyimmiksi kutsuiksi. Oikaisut ovat loistavia ja korkeusrajoituksista tingitään. Säästäväisille lentoyhtiöille mitä parasta aikaa lentää. Sektoreita yhdistetään yöajaksi. Kahdeksan radiojaksoa on yhdistetty yhdelle lennonjohtajalle. Hallinnassa oleva alue on suurehko.

Kun johdettavana on enemmän kuin yksi kone, joutuu usein tekemään jotakin. Muutakin, kuin tervehtimään ja ilmoittamaan vallitsevasta tutkayhteydestä. Jostakin ihmeellisestä syystä yötaivaan yksinäiset kaipaavat seuraa ja hakeutuvat toistensa läheisyyteen. Keinoja on kuitenkin monia. Kenties vielä parempi oikaisu pitää koneet vähintään viiden mailin päässä toisistaan. Kenties toinen haluaa tuhat jalkaa korkeammalle. Joskus joutuu puuttumaan peliin tiukemmalla otteella ja antamaan tutkavektoreita tai käskyttämään määränpäätään lähestyvää liikennettä alaspäin hieman toivottua aikaisemmin.

Kello 04:00 jaksolla ei ole yhtään konetta. Tunti, puolitoista eteenpäin ja niitä on 16. Keski-Eurooppa herää.

Ennen kuin joku kerkeää kysymään tämän tarinan tarkoitusta, vastaan ettei sellaista ole. Aurinko nousee, minä laitan silmät kiinni.

Tähän sopii saksalaisen Münchener Freiheitin kappale Nacht über Deutschland. Nacht über Deutschland.

Ei kommentteja: