torstai 19. syyskuuta 2013

Kun tapahtuu, niin tapahtuu

Ongelmatilanteet eivät todellakaan tule yksittäin. Kun jotakin erikoista tapahtuu, on pian odotettavissa jotakin muutakin tapahtuvaksi. Näin sanoo oma, vähäinen kokemukseni.

Tänään sotilaat olivat hyvin aktiivisia, paljon aktiivisia sotilasalueita ja rajoituksia siviililiikenteelle. Düsseldorfista Hampuriin matkaavat lentävät usein arkipäivisin aktiivisen sotilasalueen halki, mikä on sallittua koneiden pysyessä reitillään. Ei siis oikaisuja. Tänään myös lentokorkeuksia tuolla reitillä oli rajoitettu. Koneiden piti pysyä pinnalla 280 (28 000 jalkaa) tai sen alapuolella. Düsseldorf-Hampuri -reitin koneet selvitetään tavallisesti pinnalle 270, joten no problem. Valittelin lentäjille myös oikaisun mahdottomuutta, tavallisesti heidät selvitetään niin pian kuin mahdollista VOR-majakalle WSR. Tänään piti lentää Mevel-OSN-Basum-WSR.

Lufthansan lähestyessä Basumia sitä vastaan lentää kaksi F16-hävittäjää. Hävittäjät eivät ole samalla radiotaajuudella Lufthansan kautta. Me emme myöskään niitä johda. Aktiivisella harjoitusalueella ollessaan ne eivät myöskään ole samassa huoneessa istuvien saksalaisten sotilasliikennettä johtavien (Lippe Radar) hallussa, vaan saksalaisen taistelunjohdon, Air Defensen. Meillä ei ole heille suoraa puhelinyhteyttä, vaan viestit kulkevat Lippen kautta. Anyways, hävittäjät ovat samalla korkeudella ja Lufthansan ollessa reitillään hävittäjien tulee pysyä siitä erossa. Mitään ei kuitenkaan näytä tapahtuvan, joten käsken varmuuden vuoksi Lufthansan pinnalle 250. Samassa hävittäjät kuitenkin kääntyvät pois edestä ja nousevat 1000 jalkaa ylemmäksi. No, parempi pelata varman päälle.

Tauon jälkeen Amsterdamia lähestyvä KLM ilmoittaa jotakin valuvan ylilentävästä Emiratesin Boeing 777:sta. Emiratesin lentäjät ilmoittavat kuitenkin "operations normal", eli mitään ongelmia heillä ei pitänyt olla. Yritimme saada pintaa alempana lentävät koneen vahvistamaan näkymän, mutta he olivat omien sanojensa liian kaukana nähdäkseen. Seuraava sektori pyysi alapuolelta lentävää BA:ta tsekkaamaan tilanteen ja he ilmoittivat jotakin valuvan koneen perästä jättäen noin parinsadan metrin mittaisen vanan jälkeensä. Olisi kiva tietää, mitä sieltä oikein mahtoi tulla ulos...

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Liian vähän postauksia jr! Teen valituksen. YM