tiistai 14. lokakuuta 2008

Ruori yli-oikealle

Heti aamusta tuli tieto, että lukujärjestys päivän osalta meni täysin uusiksi. Koululaiva oli vihdoinkin merikapteenilinjan käytettävissä ja tätä harvinaista herkkua ei voinut tavalliset tunnit estää. Kuten ehkäpä olen jo aiemmin kertonut, on luokka jaettu kahteen ryhmään, jotta asiat saataisiin päihimme perusteellisemmin ja yksilöopetukseenkin olisi mahdollisuuksia. Pitäähän jokaisen valmistuvan osalta olla varma siitä, että hän kykenee paperiensa mukaiseen tehtäävän. Ryhmä, johon kuulun, sai käskyn olla laivalla klo 12.00. Sitä ennen opiskelisimme hydrauliikkaa ja voimakonetekniikkaa. Aamu kuluikin kohtalaisen nopeasti, lounaaksi kanastroganoffia (hmm..) ja sitten laivalle. Nyt valmistuvan kipparikurssin oppilaat toimivat vuorotellen päällikköinä, kun taas me aloittelijat vuorottelimme ruorissa ja konehuoneessa. Totta kai köysien kanssa toimiminen oli meidän hommamme laiturista lähtiessä ja laituriin tullessa. Ennen lähtöä meille pidettiin konepäällikön toimesta aluksen pikaesittely.

Harjoituksen aikana suoritettiin useita laituriintuloja. Hyvä suoritus vaatii saumatonta yhteistyötä ja hyviä käskyjä siltä, joka laituriintulosta vastaa. Tässä tapauksessa päälliköltä. Päällikkö oli sillan (jos nyt tämän koululaivan tapauksessa sillasta voi puhua) vasemmassa reunassa johtamassa operaatiota seuraten laiturin ja aluksen väliä. Tarvittaessa "perämies" piti vahtia oikealla siivellä. Ruorimies ja koneenkäyttäjä ("perämies") toimivat päällikön käskyjen mukaan. "Kone kakskymmentä eteen." "Ruori yli-oikealle." Kaikki komennot toistetaan sekaannusten välttämiseksi. Ruorimiehelle voi periaatteessa tulla kahdenlaisia käskyjä; joko annetaan suoraan asteluku, jolle käännytään ja se pidetään tai sitten annetaan peräsimen lapakulma, millä käännös halutaan tehtävän. Ruorin keskittäminen käsketään tällöin erikseen. "Ruori viistoista oikealle." "Viistoista oikealle." "Ruori keskelle, säilytä suunta." "Keskelle, säilytetään kaks-viis-nolla."

Oli kiva nähdä, miten tuo homma sujuu hieman isomman aluksen kanssa ja olla itsekin mukana tekemässä. Nooo, vielä jännittävämmäksi homma muuttuu, kun alukselle laitetaan pituutta lisää yli sata metriä :) Katsotaan, pääseekö seuraavaksi katselemaan Nordlandian sillalta vastaavaa kuviota, vai onko edessä vaihto laituriintuloista laskeutumisiin. Öitä!

Ei kommentteja: