perjantai 14. syyskuuta 2007

Majohajo ja muuta mukavaa

Moiks,

kaksi ekaa AUK-viikkoa takana. Alku oli aika rauhallista, tosin lopullisten muuttohässäköiden jälkeen löysin itseni tuvasta nro 18 monien muiden johtokeskuslinjalaisten tavoin. Aisti-ilmavalvonta ja joke siis sitten lopulta erotettiin toisistaan ja toimimme nyt monissa tilaisuuksissa eri linjoina. Yhteistäkin toimintaa tosin on. Alussa jaettiin myös lukuisia oppikirjoja.

Torstaina alkoikin sitten intin tähän mennessä kovin koitos, yhdistetty valmiusharjoitus ja majoitusharjoitus ("majohajo"). Valmiudenkohotus tapahtui aamulla klo 3.00, jolloin herätys ja täpärin pakkaaminen. Kaikki tapahtui pimeässä, valojen käyttö kiellettyä. Lähtö tapahtui polkupyörillä klo 4, matkan pituus tässä vaiheessa tuntematon. Ruokailut marssin varrella olivat varsin kiireisiä, ruokaa ei saanut ainakaan liikaa ja aikaakin syömiselle oli "parhaimmillaan" n. 5 min. Jalkamarssivaiheissa pystytettiin ja purettiin sissitelttoja lähemmäs miljoona kertaa. Aliupseerioppilaat johtivat vuorotellen teltan pystyttämistä ja purkamista. Teltan piti olla pystyssä 6 minuutissa ja purettu kahdessa. Yhteissuorituksessa (porukan asettaminen tuliasemiin, teltta pystyyn ja kasaan) oli aikaa 10 min. Kyllähän se päivänvalossa sujui, mutta kun sama piti tehdä yöllä reilun tunnin unien jälkeen (kiertoparivartio söi omaa uniaikaa tunnin) pimeässä niin suoritusten taso ei ihan yltänyt valoisan aikaan =p. Tämän vaiheen jälkeen pyörämarssi takaisin kasarmille. Päivällä kuulimme yliluutnantilta reissun pituuden; pyörällä 80 km ja jalan 15... Illalla pääsi onneksi saunaan =)

Vkonloppuna oppitunteja, rastikorttien tekemistä (todella tylsää, piti tehdä rk:n ominaisuuksista, osista sekä lukon irrottamisesta ja kiinnittämisestä erittäin tarkka minuuttiaikataulu rastille) ja sunnuntaina sitten itse rastin pitoa. Kyllähän se pitäminen meni, mutta kun piti kuunnella 8 muun pitämä rasti ja toimia ohjeiden mukaisesti... Onneksi viikolla sitten alkoi eriävä koulutus, erittäin mielenkiintoista joke- ja aiv-asiaa ;) Sekä ti että to aamulenkit klo 6.02 (herätys 6.00) ja aamupala normaalisti klo 6.25, suihkussakaan ei välissä ehtinyt käydä. Ke ip liikuntakoulutusta, lenkki ja esterata. Torstaina sähköoppitunti, YlSot koulutyö (koe) ja TKS (tupa- kaappi- ja siisteystarkastus) - LOMILLE!!!