lauantai 25. elokuuta 2007

Jos metsään haluat mennä nyt

Turhauttavan veksiviikon jälkeen oli maanantaina aika pakata kamppeet ja suunnata kohti EK:n (esikuntakomppanian) maastoa. Maanantain lounaalla ruokalassa upseerikokelas Orava sekä alikersantti Luoto tulivat ilmoittamaan minulle, että toimisin joukkueen vanhimpana koko metsäreissun ajan. Nooo, aluksi en edes tajunnut, miten vastuullisesta hommasta oli kyse, mutta se selvisi pikku hiljaa kun Orava kertoi minulle tarkemmin tulevasta tehtävästä sekä valtuuksista / käskyvallasta ("täysin samat, kuin minullakin"). Oli siis odotettavissa mielenkiintoinen koulutustarkastusviikko kaikin puolin. Maanantaina poljimme siis EK:n maastoon täpärit selässä sekä rk kaulalla. Ohjelmassa oli ensimmäisenä telttojen pystytys, teltoissa nukuttiin tuvittain. Joukkueet on jaettu kolmeen tupaan (tupa = ryhmä). Käskin jokaisen ryhmän valita joukostaan teltan vanhimman, joka vastaisi teltoistaan, toimisi ryhmänjohtajana jne. Onneksi tähän tehtävään valittiin hyvät kaverit, helpotti nimittäin omaa urakkaani suunnattomasti. Propsit Ristaniemelle, Parkkiselle ja Piiloselle ;) Maanantaina oli ohjelmassa vielä johtajatehtävärata, jonka jokainen taistelija kävi lävitse. Radalla oli neljä rastia, joissa testattiin erilaisissa johtotilanteissa porukan taitoa. Rasteina olivat sissiteltan pystytys, joukkueen motivointi (sota-aika, edellinen jj kuollut ja homma piti saada toimimaan), toiminta päivystäjänä kun lntstm saapuu lomilta humalassa ja uhkaavasti käyttäytyvänä sekä joukkueen johtaminen puolustustaisteluun aikataulua kiirehtien (juuri pystytetyt teltat purkuun, lepoon luvattu joukkue liikkeelle saman tien jne.). Rastit olivat siis teoreettisia, puheet pidettiin puille tjsp. Illalla sitten vein joukkueen saunomishalukkaat läheiseen rantasaunaan. Klo 21.45 joukkueiden piti olla tst-varustuksessa viisirivissä parkkipaikalla, viides joukkue oli ainoa joukkue ajallaan =) Joukkueen vanhimpana tehtävääni kuului myös vahvuuden kerääminen. Vahvuuden piti olla kerättynä heti aamusta, sekä ennen tuota iltapuhuttelua. Homma toimi nimenhuudolla. Telttojen vanhimmat toimittivat puolestaan kipinälistat minulle, jotka vein vartio-au:n telttaan. Illalla nukkumaan, ja herätys omalta osaltani klo 2 tunnin kipinävuoroon. Vuoro oli koko metsäreissun ainut minulla, muuten sain nukkua joka yö =)

Tiistai valkeni aurinkoisena, herätys klo 6 (mulla jo 5.50) , vahvuuden kerääminen ja joukkue aamupalalle. Aamupalan jälkeen vuorossa oli suunnistus 5 km:n radalla. Suunnistus suoritettiin yksitellen, ja omalta kohdaltani se sujui ihan ok. Iltapäivällä sulkeistesti, muuten päivä oli melko leppoisa. Lisäksi joukkueenjohtajamme vänrikki Lehto kävi haastattelemassa porukat yksitellen. Juttelin myöskin 6. joukkueen johtajan kersantti Mattilan kanssa pitkään JOKE-linjasta.

Keskiviikkona olikin luvassa melkoinen sählinki, onneksi joukkue teki parhaansa ja olimme kaikesta huolimatta ajoissa koko ajan. Aamulla siirtyminen ampumaradalle piti aloittaa jo klo 6.10. Määräsin herätyksen klo 5.40 (itsehän heräsin jo klo 5.30 =p). Siirtyminen ampumaradalle aloitettiin klo 6.10 kuten pitikin ja perillä olimme hieman ennen klo 6.30, jolloin piti aloittaa aamupala. No, ruokaa ei tietenkään näkynyt missään. Koska meidän piti ampua päivän ensimmäisenä joukkueena tehtäviimme kuului ampumaradan valmistelu. Kaiken piti olla valmiina jo 7.20 (aamupala syöty, taulut pystytetty, puomit laskettu, lippu nostettu, ampujat asetarkastusmuodossa ase purettuna...), mutta aamupalaa ei edelleenkään näkynyt. Klo 6.45 käskin Ristaniemen ottamaan kymmenen taistelijaa ja laittamaan 30 taulua paikoilleen sekä käskin kahden taistelijan laskea puomit ja nostaa lipun. Homma pelasi hyvin. Ruoka saapui vasta hieman klo 6.50 jälkeen ja alkoi olla jo kiire. 37 ihmistä syömässä, linjasto piti pystyttää ja vieläpä pysyä aikataulussa. Huusin tiukkoja aikamääreitä, ja uskomatonta kyllä kaikki olivat syöneet ja valmiina siirtymään ampumapaikoille, kun eteen kaartaa pakettiauto. "Henkilökunnan ammunnat alkavat klo 8, te ette ammu vielä". Kaikki kiire siis aivan turhaan. No, onneksi tämän ilmoittanut upseerikokelas sentään kehui joukkueen toimintaa ja asennetta. Ajoissa aivan älyttömistä aikamääreistä ja ruoan myöhästymisestä huolimatta. Aamupäivällä suoritimme sitten teoriakokeen ja viestikokeen. Viestikokeessa piti laittaa LV217-pataljoonaradio käyttökuntoon, yhdistää se M90 sanomalaitteeseen, johon piti myös tehdä oikeat asetukset, lähettää viesti jo valmiina olevaan sanomalaitteeseen sekä purkaa oma laitteisto. Koe suoritettiin pareittain. Ristaniemen kanssa homma pelasi mainiosti, meillä jäi annetusta 5 minuutista vielä 20 s jäljelle, suurin osa ei saanut edes viestiä lähtemään... Iltapäivällä pääsin viimein ampumaan ATT:n (ampumataitotesti), josta tuloksena 10/12 - eli kuntoisuusloma ja kultainen ampujamerkki jäivät osuman päähän. Anyway, omaan tavoitteeseen pääsin, en ole intin ammunnoissa koskaan ollut parhaita ampujia ja hopeinen merkki oli tavoitteenani. Henkilökunnan ammunnoista johtuen koko päivän aikataulu oli meidän ja 6. joukkueen osalta sekaisin. Sunnarin (6. joukkueen vanhin) kanssa puhuessa kumpikin päätti hieman moittia järjestelyjä tältä osin. Niiiin... Kolmas ampumaosasto, jossa itse ammuin pääsi syömään päivällistä n. klo 18.10 ampumaradalla (aikataulun mukaan se olisi ollut klo 16.30 teltoilla). Söin osaston / 5. ja 6. joukkueen viimeisenä ja yllätys yllätys - ruoasta oli jäljellä minulle tasan kaksi perunaa. Great. Sitten pyöräily kiireellä teltoille, aikataulun mukaan iltapalan olisi pitänyt olla klo 18.30, mutta eipähän meillä ollut ruokaa tuotu. Muille joukkueille oli. Onnistuimme Sunnarin kanssa järjestämään meille kuitenkin muiden joukkueiden ylijäämäruokaa, ja pieni pussillinen kylmiä grillimakkaroita oli käytettävissämme... Sitten kiirellä saunaan (saunavuoro 20.25-20.55) ja takaisin teltoille, jonne iltapalamme olikin lopulta ilmestynyt... Päivästä jäi hieman sählingin maku, mutta vitonen pysyi annetuissa ajoissa ja asenne oli edelleen hyvä.

Torstai, viimeinen päivä metsässä. Aamulla TST-rata (pareittain, lähetin tehtävä, suojeluvaroitus- ja hälytys, KES-ampumakuntoon, ampuminen ja käyttökuntoon, taistelijaparin tuli ja liike). Homma meni ihan ok, paitsi kaasunaamarin kanssa mulla kesti hieman liian kauan... Iltapäivällä ASE-rata (lippaan täyttö, tyhjälaukaus, häiriön poisto, aseen purku ja kokoaminen, miinan asentaminen, suojavahvuuksien ilmoittaminen sekä hyvän poteron tunnusten laittaminen tärkeysjärjestykseen (lähes kukaan ei osannut... ei menny jotenkin ihan järjellä ajatellen tuo tehtävä).

Illalla sitten tavaroiden purku (5. joukkue ajoissa, jouduttiin sitten purkamaan 4 ylimääräistä telttaa ja siivoilemaan aluetta, kun kaikki muut eivät olleet yhtä ajoissa) ja pyörällä yksikköön. Kalustohuolto ja asetarkastus. Jouduin vielä huolehtimaan asetarkastusmuodon valmiiksi, tekemään ilmoituksen tarkastajalle, viemään porukat iltavahvuuslaskentaan... Hommaa riitti, ja kelloa piti tuijottaa aktiivisesti. Iltavahvarin jälkeen vielä RUK-luokkaan antamaan arviot kavereista ("Suostuisitko toimimaan kys. henkilön alaisuudessa kuolemanvaarassa taistelutilanteessa?" ja arvostelu 1-9. Yksi 1 ja yksi 9 pakko antaa). Monet kaverit kertoivat antaneensa jälkikäteen mulle 9, joten hyvään saumaan sattui tuo joukkueen vanhimman homma... =D upseerikokelas ja alikersantit olivat myös ilmeisen tyytyväisiä toimintaani. Väsyneenä ja onnellisena nukkumaan pehmeään sänkyyn kasarmilla...

Perjantaina urheilupäivä, juoksin lenkin ja pelasin korista. Elin myös koko päivän jännityksessä, pääsenkö lomille vai en. Huhuja Lohtaja-marssin rästimisestä liikkui enemmän kuin tarpeeksi, ja hengähdinkin vasta bussissa matkalla kohti Jyväskylää... Edessä vielä viimeinen viikko p-kautta, jonka jälkeen uusiin haasteisiin =)