tiistai 8. helmikuuta 2011

121.5

Ops-room -harjoitteluvaiheessa opettaja vaihtuu aina jakson jälkeen. Yksi jakso kestää tavallisesti neljä päivää, mitä seuraa kahden päivän vapaa. DeCo-sektorilla homma toimii täsmälleen näin, mutta mulla on välillä vain päivän vapaita ja joskus taasen neljäkin päivää putkeen tyhjää. Vaihtelu virkistää. Jokaisen jakson jälkeen vaihtuu opettaja. Se saattaa kuulostaa yllättävän tiheältä tahdilta, mutta DeCo:n kavereilla opettaja vaihtuu todennäköisesti monta kertaa jo yhden päivän aikana. Olen tyytyväinen, että samaa naamaa saa katsoa hieman pidempäänkin ja näin ehtii tottua paremmin eri opettajiin.

Tänään oli hyvin tavanomainen päivä, tosin Frankfurtista lähtenyt kone piti uudelleenreitittää aktiivisen TRA:n (väliaikainen rajoitusalue) takia. Siinä ei sinänsä ole mitään erikoista, tätä tapahtuu päivittäin. Hankalaksi homma meni siinä vaiheessa, kun kyseinen rahtikone ei ottanut yhteyttä meihin. Ensin huhuilua jaksolla ja soitto Langenin tutkalle, joka ilmoitti siirtäneensä koneen meille. Sitten olikin edessä ensimmäistä kertaa elämässäni puhuminen kansainvälisellä hätäjaksolla, 121.5. Tätä taajuutta tulisi jokaisen useammalla radiolla varustetun lentokoneen (käytännössä siis kaikki isot) ja lennonjohdon kuunnella. "Xxx, this is Maastricht on 121.5, if you hear this, contact me on 132.615." Tätä sitten tuli toisteltua muutamaan otteeseen, mutta ei. Kone kiipesi lentopinnalle 260 ja jatkoi suoraan kohti aktiivista TRA:ta, koska uudelleenreititystä ei siis oltu tietenkään voitu sille antaa. TRA Baalen-Meuwen, tuttavallisemmin North Bravo, kuuluu Belgian sotilaslennonjohdon hallintaan ja niinpä edessä oli soitto heille ja tilanteesta informointi. Sama naapurisektoreille, eli Deltalle ja Nickylle (alkuperäinen reititys Nickyn kautta, uudelleenreitityksen jälkeen Deltan). Pysyttyään pinnalla 260 jonkun aikaa kone jatkoi oppien mukaisesti lentosuunnitelmassa olevalle lentopinnalle 300. Hetken päästä Delta-sektori soitti ja ilmoitti koneen tulle heille ääneen ja se ehdittiin kääntää juuri ennen TRA:ta.

Ei kommentteja: