sunnuntai 28. huhtikuuta 2013

Harjoituspäivä

Standby-vuoron jälkeen koitti kolme puhdasta  vapaapäivää. Tosin sb:kin meni töitä tekemättä, kun väkeä riitti muutenkin. Vapaapäivien ohjelmassa mm. juoksentelua, korismatsin seuraaminen Brysselissä jne. Niin, ja tuli töistäkin yksi puhelu - tämän päivän 11:30 alkavan vuoron sijaan pyydettiin aloittamaan jo 6:30. No, mikäs siinä - duty change-palkkio ja vapaa iltapäivä edessä.

Aikaisen aamuvuoron, eli M2:n "oletusarvoisesta" early go'sta ei tänään päässyt kuitenkaan nauttimaan. Vuoro sujui käytännössä minimitauoilla (2x30 min, 1x60 min). Vaihteeksi oli taas tekemistä. Alkuun aamuruuhkapiikki, paljon Amsterdamista lähtijöitä ja sinne saapuvia, mutta kuitenkin kohtuu easy-going. Iltapäivää kohden alkoi sitten homman nimi muuttua. Kaikki tuntuivat olevan toistensa tiellä ja lennonjohtajan koko repertuaari oli käytössä. Tutkavektorointa, rate of descent/climb, speed control... Homma mutkisti vielä jonkun verran alussa pinnalta 300 pinnalle 370 ulottunut turbulenssi (=kaikki kyselevät, onko joku muu lentopinta kenties parempi). Loppua kohti turbulenssia esiintyi ainoastaan pinnalla 360, joka on tietenkin kenties suosituin lentopinta tällä alueella. Jostakin syystä monet koneet, joita meidän tarvitsi lähestyvän määränpään takia käskeä alaspäin, sattuivat olemaan ylilentävän liikenteen yläpuolella, joten pieniä kääntelyitä sai myös siinä mielessä harrastaa. Vastakkaisiin suuntiin nousevia koneita osui myös nokakkain tavallista enemmän.

Hampurista etelään hitaasti nouseva kone osui tietenkin Frankfurtista pohjoiseen ja koilliseen nousevan kaksikon tielle. Kukaan ei nouse toista selvästi nopeammin... Vektorointia. Solling kääntää pohjoiseen nousevaa vasemmalle taatakseen continuous climbin. Minä (Celle EC) Hampurista nousevan Lufthansan pinnalle 350. Samalla pitää työntää rate of descendillä Dortmundia lähestyvää Wizzair Ukrainea Lufthansan ja koilliseen nousevan Lufthansan alapuolelle, jota Solling taasen kääntää viisi astetta oikealla saadakseen tarpeeksi tilaa sen ja hampurilaisen väliin. Not enough. Mielessä käväisee, että ehkäpä voisin kääntää hampurilaista hieman oikealle. Ei tulisi onnistumaan, pohjoiseen nouseva blokkaa tämän idean. Solling kääntää koilliseen nousevaa lisää oikealle ja näin 5.3 mailin porrastus on saavutettu. Lisäksi hampurilainen nousee jopa odotettua huonommin, joten Wizzair Ukrainelle käskettyä 1500 fpm laskunopeutta pitää lisätä 2000 fpm, jotta se olisi ajoissa hampurilaisen ja koilliseen nousevan alapuolella. Toimii. Time to go home!

Ei kommentteja: